09155151960
ساری - دهکده تجاری نیاوران
ما را دنبال کنید
ساری - دهکده تجاری نیاوران
09155151960

انواع موتور قایق یا شناور تفریحی که باید بشناسید!

انواع موتور قایق یا شناور تفریحی که باید بشناسید!
اگر صاحب یک قایق یا شناور هستید و به ورزش های آبی خصوصا قایق سواری علاقه دارید، مطمئناً می‌دانید که موتور قایق یکی از مهم‌ترین اجزای هر شناور است. موتور قایق نقش بسیار مهمی در کارایی و نحوه استفاده از آن دارد.
انواع مختلفی از سیستم‌های موتور و پیشرانه برای قایق‌ها وجود دارد.
در این مقاله از شرکت ریحانی موتور(ساخت قایق| شناور تفریحی در ایران) انواع موتور قایق ها را مورد بررسی قرار می دهیم تا در انتخاب بهترین موتور قایق تفریحی به شما کمک کنیم.

انواع اصلی موتور قایق و شناور


انتخاب قایق و موتور مناسب مستلزم داشتن دانش اولیه در مورد انواع موتور و سیستم‌های پیشران قایق است. در حالی که یک فروشنده یا تکنسین فنی مجرب می‌تواند به سوالات تخصصی شما پاسخ دهد، داشتن اطلاعات پایه در مورد موتور قایق می‌تواند در تصمیم‌گیری نهایی‌تان بسیار تاثیرگذار باشد.
در حال حاضر، انواع مختلفی از موتور و سیستم‌های پیشران دریایی وجود دارد، اما چهار نوع اصلی آن‌ها عبارتند از:
موتورهای اوت برد (Outboard) • موتورهای اینبرد (Inboard) • موتورهای استرن درایو (Sterndrive) • موتور جت (Jet Drive) موتورهای بیرون برد (Outboard) موتورهای اوت برد موتورهایی هستند که شامل موتور، گیربکس و پروانه می‌باشند. این موتور، همانطور که حدس می‌زنید، در پشت قایق نصب میشود و بیرون از بدنه آویزان است. از موتورهای اوت برد برای تامین نیرو و هدایت قایق استفاده می‌شود.
این بدان معنی است که کل موتور برای هدایت باید بتواند به طرفین و همچنین برای تنظیم زاویه و حمل و نقل بر روی تریلر، به صورت عمودی حرکت کند. در قایق‌های کوچکتر، موتور را می‌توان به صورت دستی با استفاده از یک «تیلر دستی» هدایت کرد، در حالی که قایق‌های بزرگتر به فرمان مجهز هستند.
پروانه و جعبه دنده موتور در هنگام استفاده زیر آب قرار می‌گیرند، بنابراین به قایق این امکان را می‌دهند که به سرعت روی آب سر بخورد اصطلاحاً Plane کند و هنگام چرخش و پهلوگیری بسیار چابک باشد. موتورهای اوت برد کاربری متنوعی دارند و به طور رایج برای ماهیگیری، ورزش‌های آبی و تفریح با قایق استفاده می‌شوند.

قیمت موتور قایق یاماها- ریحانی موتور

موتورهای اینبرد (Inboard)

موتورهای اینبرد، همانطور که از نامشان پیداست، درون بدنه قایق و در بخش میانی آن (وسط قایق) نصب می‌شوند. نیروی محرکه این موتورها از طریق یک محور به پروانه‌ای که در قسمت انتهایی بدنه و نزدیک به پشت قایق قرار دارد، منتقل می‌شود.
هدایت این نوع موتورها با استفاده از سکان (Rudder) انجام می‌شود. سکان، جریان آب را در هنگام عبور هدایت می‌کند و به ناخدا این امکان را می‌دهد تا با استفاده از فرمان، قایق را به راحتی هدایت کند.
موتورهای اینبرد اغلب برای قایق‌هایی که در ورزش‌های آبی مورد استفاده قرار می‌گیرند، انتخاب مناسبی هستند، زیرا موجی قابل پیش‌بینی ایجاد می‌کنند که برای ورزشکاران ویک‌بورد (تخته بید) بسیار گزینه خوبی است. همچنین از این نوع موتور در قایق‌هایی که به قدرت و گشتاور بیشتری نیاز دارند، استفاده می‌شود.

موتورهای استرن درایو (Sterndrive)

موتورهای استرن درایو یا موتور خارجی قایق که با نام «موتورهای اینبرد | اوت برد» نیز شناخته می‌شوند، از ویژگی‌ها و مزایای هر دو موتور اینبرد | اوت برد بهره می‌برند. موتورهای استرن درایو از یک موتور درون بدنه قایق برای تامین نیرو استفاده می‌کنند. این موتورها از طریق پشت قایق به یک واحد محرکه متصل می‌شوند که شبیه قسمت پایین جعبه دنده یک موتور اوت برد است. مشابه موتورهای اوت برد، از این واحد محرکه برای هدایت قایق استفاده می‌شود.
موتورهای استرن درایو برای هدایت پروانه و چرخش قایق، همانند موتورهای اوت برد می‌چرخند. این نوع موتورها برای کاربردهایی که نیاز به قدرت و گشتاور بیشتر، و همچنین چابکی در هنگام مانور و پهلوگیری دارند، بسیار مناسب هستند. موتورهای استرن درایو در قایق‌های تفریحی بسیار رایج‌اند.

موتور جت یا پیشران جت (Jet Drive)

موتورهای جت عمدتاً برای استفاده در جت اسکی‌ها (Personal Watercraft) شناخته می‌شوند، اما بسیاری از قایق‌ها نیز از سیستم‌های پیشران جت استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها از آب برای، هم نیروی محرکه و هم هدایت قایق استفاده می‌کنند.
برای رسیدن به این هدف، یک موتور، پروانه‌ای شبیه به پروانه قایق‌های معمولی اما با تیغه‌های تیزتر که به آن پروانه گردان یا Impeller می‌گویند را به چرخش در می‌آورد. پروانه گردان که در زیر قایق قرار دارد، آب را با فشار از طریق یک نازل کوچک در قسمت عقب خارج می‌کند و نیروی پیشران ایجاد می‌کند. هدایت قایق نیز با تغییر جهت جریان خروجی آب انجام می‌شود.
سیستم‌های جت کارایی بالایی دارند و بهترین عملکرد را در آب‌های کم‌عمق نشان می‌دهند. همچنین در مقایسه با سایر موتورها، هیچ تیغه پروانه‌ی بیرونی ندارند که خطری برای شناگران و یا اشیاء زیر آب ایجاد کند.

موتور قایق یاماها- شرکت ریحانی موتور

عوامل مهم در انتخاب موتور قایق

دو مورد از مهم‌ترین عواملی که هنگام انتخاب موتور برای قایق خود باید در نظر بگیرید، اندازه و سیستم سوخت‌رسانی هستند:
اندازه قایق یا شناور شما: قبل از انتخاب موتور، وزن و اندازه قایق خود را در نظر بگیرید. برآورد وزن باید شامل تمام تجهیزات، مسافران و سوختی باشد که قصد دارید همراه داشته باشید. یک قانون کلی خوب این است که قدرت موتور خود را تا حد امکان به حداکثر اسب بخاری که قایق شما برای آن طراحی شده است، نزدیک کنید.
سیستم‌های سوخت‌رسانی شناور: در حال حاضر سه نوع اصلی سیستم سوخت رسانی برای موتورهای بنزینی در بازار وجود دارد:
پاشش مستقیم سوخت
• تزریق الکترونیکی سوخت
سیستم‌های سوخت‌رسانی کاربراتوری
موتورهای با پاشش مستقیم سوخت :(Direct Fuel Injection)
این سیستم ها مزایایی از جمله آلایندگی کم و مصرف بهینه ای دارند.
سیستم‌های تزریق الکترونیکی سوخت: (Electronic Fuel Injection) این موتورها توزیع یکنواخت هوا ، سوخت و قدرت بالا در هنگام شتاب‌گیری را دارا می باشند.
سیستم‌های سوخت‌رسانی کاربراتوری: (Carburetor)
این نوع ازسیستم ها معمولاً کمترین هزینه اولیه را دارند، اگرچه ممکن است آلایندگی بیشتری داشته باشند و مصرف سوخت آن‌ها در مقایسه با دو سیستم سوخت‌رسانی قبلی کمی بالا باشد.
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *